به گزارش قدس آنلاین، مرحله سیام فروش فوق العاده ایران خودرو با عرضه سه خودرو پژو پارس معمولی، پژو ۲۰۷ سقف شیشهای و دنا پلاس توربوشارژ به پایان رسید.
در حالی بیش از چهار میلیون و ۸۵۶ هزار متقاضی در این مرحله از فروش فوری ایران خودرو ثبت نام کرده بودند که تنها ۱۱۵۰۰ خودرو عرضه شده بود. پژو پارس سال با بیش از دو میلیون و ۹۰۸ هزار نفر، بیشترین متقاضی را در میان خودروهای عرضه شده داشت و در نقطه مقابل دناپلاس توربو اتوماتیک با بیش از ۳۹۲ هزار نفر کمترین متقاضی را به نام خود ثبت کرد.
بیش از یک میلیون و ۵۵۵ هزار متقاضی نیز برای پژو ۲۰۷ دستی پانوراما ثبت نام کردند. نمودار زیر ظرفیت فروش و تعداد متقاضیان را به تفکیک خودروهای عرضه شده نشان میدهد.
در این مرحله پژو پارس سال با هفت هزار، بیشترین و دناپلاس توربو اتوماتیک با دو هزار، کمترین عرضه را از سوی ایران خودرو داشتند.
در میان خودروهای عرضه شده، متقاضیان دناپلاس بیشترین شانس برنده شدن را داشتند؛ به گونه ای که از هر ۱۰۰۰ متقاضی، ۵ نفر برنده شدند. در نقطه مقابل متقاضیان پژو ۲۰۷، کمترین شانس برنده شدن را در لاتاری خودرویی داشتند به گونهای که از هر صد هزار نفر تنها ۱۶۱ نفر برنده میشدند.
در میان خودروهای عرضه شده، پژو ۲۰۷ با بیش از ۱۳۴ میلیون تومان، بیشترین اختلاف قیمت را میان کارخانه و بازار داشتهاست؛ در حالی قیمت این خودرو در بازار آزاد به ۳۷۰ میلیون تومان رسیده که قیمت در فروش فوری، کمتر از ۲۳۶ میلیون تومان تعیین شدهاست. دو خودرو دیگر یعنی پژو پارس و دنا اتوماتیک توربو نیز هر کدام در حدود ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه را دارند. نمودار زیر قیمت بازار و کارخانه و رانتی برندگان هر خودرو بدست میآورند را نشان می دهد:
در مجموع این مرحله از فروش فوری ایران خودرو حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیون تومان رانت به ۱۱ هزار و ۵۰۰ برنده لاتاری خودرویی کشور هدیه شد؛ رانتی که از جیب سهامداران و از سوی دولت پرداخت شد!
منع: اقتصادآنلاین
نظر شما